תכנית איתן ברוח לילדים
איתן ברוח – תנועה. חוסן. קשר.
תוכנית להקניית מיומנויות ויסות לילדים – דרך משחק, תנועה ואומנויות לחימה.
מה עוזר לילד לדעת לעצור רגע לפני שהוא מגיב?
- איך הוא לומד לבטא תסכול במילים ולא במכות או הסתגרות?
- ומה הקשר בין נשימה, תנועה – ותחושת שייכות חברתית?
בתקופה שבה ילדים מתמודדים עם עומס רגשי, גירויים מתמשכים, ואתגרים חברתיים – אנו מציעים תהליך מובנה, רגשי-תנועתי, שמבוסס על גישה טיפולית עדכנית ונתמך במחקר.
"איתן ברוח" היא תוכנית לילדים בכיתות א'-ו', המפתחת יכולת לוויסות עצמי, תקשורת מקרבת וביטחון רגשי – דרך הגוף, המשחק והקשר.
למה חשוב לעבוד דווקא דרך הגוף?
- הרבה לפני שילד יכול לדבר על מה שהוא מרגיש – הוא מרגיש את זה בגוף.
- דופק מואץ, תחושת התכווצות, רצון לברוח או לדחוף – אלה תגובות גופניות שמופעלות באופן אוטומטי במערכת העצבים.
- כשילד לומד לזהות את התחושות האלה ולווסת אותן – הוא מרוויח בחזרה את היכולת לבחור תגובה, ולא לפעול מתוך אימפולס.
זו הסיבה שהבסיס של התוכנית שלנו הוא הגוף ככלי ללמידה רגשית וחברתית.
- התרגול הפיזי – הופך לרגש מתווך.
- הרגש – מתורגם לשפה.
- השפה – נבנית לקשר.
ומה אומר המחקר?
- הוויסות העצמי – רגשי, גופני וחברתי – מזוהה בעשרות מחקרים (Gross, 1998; Porges, 2011; Van der Kolk, 2014)
כתנאי מרכזי ללמידה, הסתגלות ויכולת ליצור קשרים חברתיים. - ילדים עם יכולת וויסות טובה מפתחים חוסן, מסוגלות עצמית, ומפגינים פחות התנהגויות של אלימות, חרדה או נסיגה
- ויסות פיזיולוגי – כמו נשימה, שיווי משקל וקואורדינציה – נמצא כתורם ישיר לוויסות רגשי וקוגניטיבי
- משחק גופני משותף מחזק קו-רגולציה (co-regulation) – היכולת להירגע דרך קשר
מה עושים בפועל?
כל מפגש בנוי סביב תנועה, משחק, תרגילי נשימה ותרגולים בזוגות – וכולל גם שיח רגשי מתווך.
במהלך הפעילות:
- הילדים מתרגלים גבולות, תור, הקשבה והבעה רגשית
- מתמודדים עם תסכולים וקשיים קטנים בצורה מוּנחת ובטוחה
- לומדים לזהות מה קורה בגוף כשעולה רגש, ולהפעיל כלים פשוטים אך עמוקים לוויסות – כמו נשימה, תנועה מכוונת או בקשת עזרה
ואיך זה נראה מהצד?
ילדים מתחילים לומר:
- "אני מרגיש שאני צריך רגע לנשום"
- "נכנסו לי למרחב – ואני לא אוהב את זה"
- "אפשר תור אחרי זה, אני עוד לא מוכן"
הם נרגעים מהר יותר, מתמודדים טוב יותר בקבוצה, ומפתחים שפה פנימית וחיצונית חדשה – של רגש, תקשורת וביטוי עצמי.
מטרות התוכנית
- הקניית כלים פרקטיים לוויסות רגשי וגופני
- שיפור תחושת שליטה עצמית ומסוגלות
- חיזוק תקשורת מקרבת, אמפתיה והדדיות
- עידוד תנועה מהעולם הפנימי – אל שיח ובחירה
- פיתוח חוסן אישי ויכולת הסתגלות במצבים משתנים
למה זה חשוב לכם כהורים?
- הילד לומד להתמודד עם תסכול, כעס או קושי – במקום לפרוק אותם על אחרים או על עצמו
- נבנית שפה רגשית משותפת עם הבית – איך מדברים על רגשות? איך מתמודדים עם סערה?
- אתם מקבלים תמונה מעמיקה על התקדמות הילד בתהליך – ולא רק 'שיעור ספורט'.
התוכנית פועלת בבתי ספר דרך תוכנית גפן, ובמרכזים פרטיים לקבוצות קטנות.
התכנית מתאימה לילדים בגילאי הגן והיסודי בחלוקה לקבוצות.
הקבוצות קטנות (עד 12 ילדים בקבוצה) ומלוות ע"י שני מדריכים מיומנים אשר עברו הכשרה של מדריכי אומנויות לחימה באוריינטציה טיפולית.
את התכנית מלווה איה ברט מטפלת בתנועה ופסיכותרפיסטית.
בשנת 25-26 התכנית תפעל בשני מרכזים שונים בתל אביב:
- הנרייטה סולד 6
- מרכז מגוונים נווה גן
לפרטים ולהרשמה מלאו פרטים ונחזור אליכם
איה ברט
0525-803037
המדריכים שלנו
דרור קריזה
מדריך ומאמן אומנויות לחימה
מדריך ומאמן אומנויות לחימה, אקרובטיקה וקפאורה, בוגר ווינגיט. עוסק בחינוך ובהוראת אומנויות לחימה משנת 2016.
מדריך במרכז הישראלי לקפוארה
סטודנט בבית ברל המכללה לחינוך
בוגר התכנית למדריכי אומנויות לחימה באוריינטציה טיפולית מטעם בית הספר "coaching in motion"
עובד בתכנית "איתן ברוח" משנת 2020 בבתי ספר בתל אביב ובמרכז.
עובד עם ילדים על הספקטרום, עם קשיי וויסות חושי ורגשי דרך תנועה ואומנויות לחימה.
נועה ללוש
מדריכת אומנויות לחימה
עוסקת בהוראת אומנויות לחימה משנת 2016, מורה וותיקה באקדמיה לאומנויות לחימה team bert"" בתל אביב.
בוגרת ההכשרה מטעם קראטה דן אינטרנשיונל באישור מנהל הספורט.
בעלת תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה .
בוגרת התכנית למדריכי אומנויות לחימה באוריינטציה טיפולית מטעם בית הספר "coaching in motion"
עובדת בתכנית "איתן ברוח" משנת 2020 בבתי ספר בתל אביב ובמרכז.
איה ברט
מנהלת התוכנית
מייסדת ומרכזת את התכנית "איתן ברוח" להקניית מיומנויות ויסות וחוסן רגשי, באמצעות אומנויות לחימה ותנועה. התכנית נכללת במאגר התכניות של משרד החינוך ופועלת במספר בתי ספר בישראל.
מכשירה ומלווה מדריכי אומנויות לחימה לעבודה עם ילדים במודל "איתן ברוח".
בעלת M.A בטיפול בתנועה, התכנית למטפלים בהבעה ויצירה אוניברסיטת חיפה.
בעלת B.A בהוראת מחול מכללת אלקנה.
בוגרת לימודי פסיכותרפיה בתכנית "עוגן" – בית ספר לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה של המכללה האקדמית יפו תל אביב.
איה מטפלת בילדים, נוער ובוגרים במסגרת קליניקה פרטית ודרך מרכז חוסן שער הנגב.
ומה אומרים על התכנית המנהלות והמחנכים?
"תכנית איתן ברוח פועלת בבית ספרנו כבר 4 שנים. המפגשים כוללים משחקי תנועה, אתגרים פיזיים ומנטליים אשר מעבר להיותם מגבשים ומהנים, תורמים ליכולת של הילדים לבנות יציבות פנימית רגשית למול קונפליקט עם חבר, רגעים של תסכול ועוד התמודדויות שהם חלק בלתי נמנע מחיים של ילדים. התכנית מסייעת לילדים לנהל מערכות יחסים מיטיבות עם הסביבה שלהם ע"י קידום ערכים של הקשבה, הדדיות, כבוד וסבלנות.
אני ממליצה בחום על התכנית."
קרן פרברוב, מנהלת בית הספר "גיבורי ישראל"
"תכנית איתן ברוח פועלת בבית ספרי זו השנה השלישית, במסגרת גפן (מטעם משרד החינוך).
מדובר בתכנית איכותית ובצוות מקצועי, יצירתי ומיומן. בתכנית הילדים עובדים על מיומנויות חברתיות באמצעות אמנויות לחימה. הילדות והילדים מקבלים כלים ורוכשים מיומנויות של שליטה עצמית, וויסות והדדיות למול חברים, והכל דרך משחק ותרגול.
המחנכות והמחנכים מעידים על שינוי משמעותי, הטעמה והפנמה של הכלים שמקבלים, גם מעבר לשיעורים.
אני ממליצה בחום על התכנית."
יעל מזור, מנהלת ביה"ס "אילנות"
"ברצוני להביע הערכה גדולה ולהודות לצוות התוכנית "איתן ברוח", אשר פעלה בבית ספרנו בשנת הלימודים תשפ"ה, בה לקחו חלק גם תלמידי כיתת החינוך המיוחד, אותם חינכתי.
התוכנית נתנה מענה מדויק וחשוב לצרכיהם של הילדים, והיוותה עבורם מקום משמעותי לביטוי אישי, לצמיחה ולחיזוק.
התלמידים ציפו בכל שבוע למפגש עם המדריכים, והגיעו אליו עם נכונות, סקרנות ורצון גבוה לשתף פעולה וקחת חלק. הם למדו, רכשו כלים ומיומנויות, ועברו תהליך אישי ורגשי משמעותי.
המדריכים שהעבירו את התוכנית עשו זאת ברגישות, בסבלנות ובמקצועיות. ידעו לגשת באופן מותאם לכל תלמיד, גילו יכולת נפלאה ליצור קשר עם כל אחד מהם, והאווירה במפגשים הייתה תמיד מאד נעימה ומכבדת.
תודה לכם על ההשקעה הרבה, על הלב הרחב ועל הדרך האנושית, הרגישה והמקצועית.
בברכה ובהערכה רבה,"
הילה רמות-לוי, מחנכת בית ספר איילון.
"שיעור איתן ברוח פעל בכיתתנו במהלך שני סמסטרים, האחד בכיתה א׳ השני בכיתה ב׳. השיעור זכה להצלחה אדירה בקרב התלמידים בו הם למדו דרך תרגילים פיזיים וחברתיים מושגים כמו איך להיות אסופים ומוחזקים, מיקוד להשגת המטרה, נשימות וחיבור לגוף , שימוש בשפה לא מילולית לתקשורת חיובית בין חברות וחברי הכיתה. עקב הצלחתו המטורפת בסוף כיתה א׳ דרשנו כי ימשיכו לפעול איתנו גם בכיתה ב׳ והילדים שהתרגשו לקראת החזרה גילו כי היכולות המדהימות השתמרו בהם ונראו בטוחים ומוחזקים. המושגים האלה של מה זה אומר להיות מוחזק, אסוף, ממוקד או מרוכז המשיכו איתנו מתוך הסטודיו לתוך כיתת הלומדים ומשמשים אותי המחנך בעבודתי היומיומית בכיתה. התלמידים יודעים לזהות כיום מה נדרש מהם כדי להצליח במשימות שונות שהן לא רק פיזיות ודורשות מאמץ מנטלי.
הכל כמובן הודות לצוות המנצח של איתן ברוח: דרור הנפלא! ואיה המלווה הרגישה עם יכולות ההתבוננות והדיוק. שהם שניהם אנשי חינוך ממדרגה עליונה והיו שותפים לדילמות ולמחשבות שהיו לי בחינוך הכיתה במהלך התקופה."
גיל עוגן מחנך כיתה בית ספר אילנות